Komende zondag 29 juni vindt het openingsconcert plaats van de Stichting de Beekse Beiaard. De stichting werd veertig jaar geleden opgericht door enkele Bekenaren die vonden dat het carillon in de Beekse toren meer aandacht nodig had. Veertig jaar later zijn de zondagmiddag-beiaardconcerten niet meer weg te denken van de Vrijthof.
Dorpsbeiaardier Gideon Bodden zal een programma uitvoeren dat stevig begint en eindigt met een lichte noot. Eerst een suite van de 18e eeuwse componist Georg Friedrich Händel, die eindigt met de bekende ‘Harmonious Blacksmith-variaties’. Daarna twee romantische composities uit Duitsland en Rusland: Walsen van Johannes Brahms en de Vocalise van Sergeï Rachmaninov. De Franse componist Francis Poulenc leefde in de eerste helft van de 20e eeuw. Hij schreef op een luchtige manier muziek die creatief, verrassend en goed in het gehoor liggend was. Gideon Bodden speelt zijn Suite Française, een reeks beeldende melodieën die teruggrijpen op oude Franse liederen en dansen.
Het concert wordt besloten met ‘Je te veux’, van de Parijzenaar Erik Satie. Deze muziek klinkt als een beeldende, humoristische karikatuur van de titel!
Luisterbankjes
Het openingsconcert van de zomerserie van de Stichting de Beekse Beiaard vindt plaats op zondag 29 juni om 15.00 uur. De klanken van vijftig bronzen klokken van het carillon in de Sint Petrustoren waaien met de wind mee in alle richtingen. Wie geen detail wil missen, kan terecht op de luisterplaats aan de noordzijde van de Sint Petruskerk, waar bankjes staan en waar concertprogramma’s beschikbaar zijn.
Meet en greet
De beiaardier doet zijn werk onzichtbaar, hoog in de toren, maar na afloop van het concert kunt u hem ontmoeten aan de voet van de toren.