De ‘Vèèfkaai’, zo werd de kei genoemd die tot en met 1996 het grenspunt van vijf gemeenten markeerde: Oost-, West- en Middelbeers, Hooge en Lage Mierde, Bladel en Netersel, Hilvarenbeek en Diessen. Vanaf 1 januari 1997 bij de gemeentelijke herindeling werd het een grenspunt van vier gemeenten: Reusel, Oirschot, Bladel en Hilvarenbeek.

De grote niet zichtbare granieten kei ligt nabij het fietspad dat langs de Flaes en het Goorven, via de Liesdijk naar Westelbeers loopt, net voorbij het Goorven, moeilijk vindbaar richting de oever van het ven. Het was de zuidelijkste punt van de voormalige gemeente Diessen. Sinds 1997 is er dit nieuwe zichtbare kunstwerk gekomen, vlak langs het fietspad: een grote stenen vierkanten paal waarop de tekst Vijf gemeenten grenspunt tot en met 1996’ en daarover een stenen jas. In een kring eromheen staan vijf kleine paaltjes, met de namen van de vijf voormalige gemeenten erop. Toenmalig wethouder van de gemeente Hilvarenbeek Piet Hesselmans was de grote promotor van dit kunstwerk. Gevraagd naar het idee achter het kunstwerk, zegt hij: “Samen met Leo Lamers die namens de gemeente toezicht hield op de restauratie van de Beekse Toren, filosofeerden wij met de aannemer na de voltooiing hiervan over een blijvend aandenken. Samen kwamen we toen op het idee van de jas op een paal, die we plaatsten nabij de Vèèfkaai, die op dat moment vanwege de gemeentelijke herindeling zijn naam niet meer kon waarmaken, met als achtergrond: “Het karwei zit er op!” In feite heeft De Jas dus niet direct betrekking op het grenspunt, maar op de voltooiing van de Torenrestauratie. We vroegen aan Piet naar de naam van de kunstenaar: “Dat waren wij; met de aannemer konden we dat als gemeente samen wel maken!” In de DiessenApp op onze website kunt u onder ‘Goorweg’ zien hoe u dit punt het best kunt bereiken.

Fotoselectie-groep na vier jaar klaar

Vier jaar lang, vanaf 2022, is een werkgroep van Stichting Erfgoed Diessen vrijwel iedere week gedurende anderhalf uur in de Eenhoorn bezig geweest om, onder leiding van voorzitter Ad van Doormaal, foto’s te selecteren voor de Cloud. Uit ons archief, bestaande uit ruim 20.000 foto’s zijn ongeveer 3.000 foto’s door deze groep geselecteerd, waarvan er nu al meer dan 2.500 op de Cloud te zien zijn.

Op vrijdag 19 juni j.l. kwamen ze voor de laatste keer bij elkaar. Het bestuur van Erfgoed Diessen bedankte hen met een lekker stuk gebak en een bloemetje, in het bijzijn van de partners. Dank aan de werkgroepsleden Peet van Hoof-van Gestel, Jan van Beurden en Frans van den Hout. Het vierde lid van de werkgroep, Henny van Nieuwkuijk-van de Loo, kon dit helaas niet meer meemaken: zij overleed in januari j.l.

Reacties

Reageren op deze rubriek kan via info@erfgoeddiessen.nl, via Facebook of telefoonnummer 013 504 2413. Veel meer oude foto’s vindt u op onze website www.erfgoeddiessen.nl onder Diessens Fotoalbum.