Voor de omleiding via de Lange Dijk zijn aanpassingen nodig, zoals het aanbrengen van passeerstroken, het verleggen van aansluitingen en het ruimer maken van bochten. Van de betonbaan zou een fietsroute worden gemaakt. Om de woonwijken onderling via deze nieuwe fietsroute te verbinden, moeten aansluitingen gemaakt naar de woonwijken. De raad ziet in deze oplossing veel nadelen.

De kosten lopen in de miljoenen

Voor de oplossing vroeg het college de raad 2,1 miljoen euro beschikbaar te stellen. Dan gaat het nog maar om een deel van de route. Voor de route aan de westkant is 1,5 miljoen begroot. In totaal dus 3,6 miljoen. Mogelijk komt hiervoor subsidie van de provincie, maar daarover is nog geen zekerheid. De raad vindt het niet verantwoord dit bedrag nu uit te trekken terwijl het Rijk van plan is vanaf 2026 zwaar te bezuinigen op gemeenten. Want ook een nieuwe school in de Doelakkers en Hart van Haghorst staan nog in de planning.

Geen rekening gehouden met belangen natuur

Voor de verbreding van de Lange Dijk moeten veel bomen en struiken worden gekapt. Ook ligt de route direct naast het waardevolle natuurgebied De Gooren, een onderdeel van Natuurnetwerk Brabant. Provincie en Brabants landschap hebben veel geld en tijd gestoken in het herstel van dit natuurgebied. In het voorbereidingstraject is geen rekening gehouden met deze natuurbelangen. Niet duidelijk is wat provincie en Brabants Landschap vinden van de invloed van het plan op de natuur. Ook werd de Vereniging Natuur en Milieu Hilvarenbeek niet betrokken bij het voorstel.

Openstelling N269 beste oplossing

Inwoners, organisaties en politiek vinden eensgezind dat openstelling van de N269 voor landbouwverkeer de beste en goedkoopste oplossing is. Ook het Team Landbouwverkeer spreekt uit dat dit de beste oplossing is, maar dat de provincie hieraan niet wil meewerken. Toch is er zowel landelijk als provinciaal beweging. Landelijk is het beleid voor 80 km-wegen veranderd. En ook Provinciale Staten in Brabant hebben gevraagd om een afwegingskader wanneer landbouwverkeer op provinciale wegen is toegestaan als alternatief voor de dorpskern. Verder is ook in andere provincies al landbouwverkeer op provinciale wegen mogelijk.

Geen makkelijk besluit

Voor de raad wegen de nadelen van de route via de Lange Dijk zwaarder dan de voordelen. Daarnaast is er mogelijk een goedkoper en beter alternatief. Een makkelijk besluit was het niet, vooral ook door al het werk dat ambtenaren en Team Landbouwverkeer in deze oplossing hebben gestoken. Daarvoor is veel bewondering en respect. De raad heeft alle belangen gewogen en is uiteindelijk tot dit besluit gekomen.

HOI Werkt, partij voor eerlijke politiek

Reacties of vragen? Stuur ze naar info@hoiwerkt.nl